Kirkon työntekijänä näin Reilun kaupan viikon loppupuollella voi huoleti kerskailla, että Luther ja Kristus aloittivat reilun kaupan.
Jeesus opetti muiden muassa, että
"minkä tahdotte teille tehtävän, tehkää se toisille". Jos siis haluat
saada oikeudenmukaista palkkaa itse, ole valmis maksamaan sitä myös muille.
Työmies on palkkansa ansainnut!
Luther tarttui hyvinkin voimakkaasti kaikkeen
epäreiluun kaupankäyntiin ja toisten petkuttamiseen pahimmillaan jopa lain
nimissä. Isokatekismuksen kymmenen käskyn selitykset ovat hyvinkin vahva opetus
oikeudenmukaisuudesta. Lutherin mukaan käskyille yhteistä on se, että niissä
kielletään pyrkimästä mihinkään, mikä on lähimmäiselle vahingoksi, ja
lähimmäisen on annettava pitää se, mitä hän omistaa. Toiseksi käskyt kehottavat
edistämään ja ylläpitämään kaikkea, mistä voi toiselle olla hyötyä ja apua.
Luther nosti erityisesti heikossa asemassa olevien, jotka ovat kyvyttömiä
puolustamaan omia etujaan, etujen ajamisen kristittyjen tekojen keskiöön.
Eikö siis voida ihan perustellusti
ajatella, että reilua kauppaa puuhasivat jo Jeesus ja Luther omina aikoinaan?
Varsinainen järjestelmä syntyi myöhemmin,
mutta sen alkuhetket olivat vahvasti sellaiset, miten Jeesuskin olisi toiminut.
Järjestelmähän alkoi siitä, kun hollantilaiset avustustyöntekijät kysyivät
kahvinviljelijöiltä "Millaista apua te itse haluaisitte" ja
viljelijät vastasivat "me haluaisimme, että saisimme palkkaa omasta
työstämme". (Kun Jeesus tapasi esim. sokean miehen, hän kysyi reilusti
"mitä haluat, että minä sinulle teen?" ja sokea vastasi
"haluaisin nähdä", ja niin tapahtui. Mark 10:46-52)
Tässä on kaikki syyt, miksi jokaisen
suomalaisen seurakunnan kannattaa suosia Reilua kauppaa, silloin ollaan ihan
luterilaisuuden ytimessä. Vuodessa on 52 hyvää viikkoa viettää Reilun kaupan
viikkoa!
(Lähteinä Lutherin 'Iso katekismus', Tuomo
Mannermaan 'Kaksi rakkautta' ja Raamattu. Kirjoitin aiheesta laajemmin kirjassani 'Reilusti tasan'.)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti